May 14, 2011

Mee suah

Memandangkan hari ni en.hubby masih lagi berkursus di ILP Pedas.. jadi aku malas nak masak nasi untuk makan tengahari.. sudahnya..aku cuma masak mee suah aje..  mee suah ni merupakan salah satu mee yang digemari oleh kaum cina.... masa dalam pantang dulu pon mentua aku masakkan mee ni.. ada yang jenis halus.. dan satu lagi jenis yang agak tebal.. kali ni aku guna mee suah yang halus cap Bunga Bendera..... memandangkan aku dah lama beno tak ke pasar.. jadi menu ni aku bantai apa yang ada je kat dapur tuh.. kalau korang suka makan mee ni.. boleh jugak tambah udang/ayam/fishball @ apa-apa aje yang korang suka..citarasa sendiri la erkk.. okeh.. jom tengok resepi ..
 
Bahan-bahan
4 keping mee suah -  celur 3 minit
2 ulas bawang putih - cincang
1 inci halia -  hiris nipis
1 st serbuk pati ayam knorr
1 ikat sawi 
hirisan daun bawang -  optional
2 cawan air
garam &  gula
sedikit lada sulah
minyak untuk menumis

Cara-cara
  1. panaskan minyak, tumis bawang putih hingga kekuningan, masukkan halia.. tumis sebentar.
  2. masukkan air dan biarkan kuah mendidih baru masukkan pati ayam.
  3. seterusnya, masukkan mee suah dan sawi, biarkan mendidih 2-3 minit.
  4. perasakan dengan garam dan gula.. 
  5. akhir sekali.. tabur daun bawang serta lada sulah dalam secubit..dan sedia untuk di makan...

p/s: mee ni tak pedas, jadi kalau korang suka pedas, boleh makan dengan kicap cair yang ditambah dengan hirisan cili...nak tambah 2- titik minyak bijan pon boleh... :(

selamat mencuba :p 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...