Jun 4, 2011

kuih chang




yess!!  akhirnya aku bekesempatan untuk membebel .. huhukhuk.. semalam tak sempat la buat entry baru.. nampak tak gambar  kat atas tu?? haa..  ni la yang aku nak bebel nih.. patutnya benda ni aku bebel semalam lagi dah.. tapi nak buat macam mana kan.. dah tak sempat.. tunda la ke hari ini.. hehe..

ok. jom aku cite sikit pasal makanan kat dalam gambar tu.. atas skali ialah kuih chang. makanan ni merupakan salah satu makanan tradisi kaum cina.  selalu kalau kita pegi pasar malam yang rata-rata penjualnya adalah cina.. mungkin korang boleh nampak, ada yang jual kuih ni.. tapi tu versi tak halal ye tuan-tuan.. apasal pulak aku kata tak halal?? ala.. malas nk kupas cite lebih-lebih.. paham-paham sendiri udah le.. 

tapi kuih chang yang aku snap gambarnya itu adalah versi halal..hehe.. mak mentua aku buat punyer.. sedap woooo... dalam dia ada pulut, buah berangan, udang kering, ayam, cendawan dan banyak lagi .. letih aku nak taip satu-satu. bila buka je bungkusan daun buluh tu.. wangi je bau pulut..

macam mana rupa isi dia?? haaa..meh tengok kat bawah ni..

rupa kuih chang dari dekat.. 




kuih chang yang telah selamat di buka..



taraaa.... dan bila dah melaui proses ini.. seterusnya.. apa lagi.. makan la.. nyum-nyum...

kali pertama aku makan kuih ni lepas kawen ngan en.hubby .. sekali makan je terus jatuh chenta.. sedap la.. tapi maaflah yer.. resepinya tak dapat  aku nak terangkan sebab tak sempat nak tengok camner mak mentua den buat.. huhuhu.. len kali kalau ada kesempatan aku belajar buat kuih ni aku share ngan korang erk.. tapi kalau tak silap aku.. kat myresipi.com ada kot resepinya.. kalau korang rajin buleh try buat.. tapi yang pastinya.. cara nak buat kuih ni tersangatlah lecehnya...aku pon tak tau bila nak belajo buat makanan ni..huhu.. nantilah..  ni jap lagi my little iman tu nak bangun.. takleh nak online.. huhuhu. dan lepas ni.. aku nak buat enrty pasal sayur kat atas tu pulak.. ada perasan tak?? hehe.. tunggu yer.. nanti ada masa free aku celoteh lagi..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...