Apr 14, 2012

kuih bakul

sebenarnya resepi ni tahun lepas punya cerita.. saya ambil gambar konon-konon nak buat entry.. alih-alih tahun ni baru sudah..kira ni entry tertunggak la lebih kurang...(macam biasa.. saya memang suka letak titik banyak-banyak..harap maklum yer...)

salah satu resepi kaum cina yang saya belajar dari mentua..hee.. lepas kawen baru saya tau gini rupanya kalau nak makan kuih bakul.. ingatkan makam macam tu jer.. agak jakun jugak bila kali pertama mak mentua saya goreng kuih ni..hehehe...jom tengok


Kuih Bakul goreng

Bahan
1 ketul kuih bakul - buangkan tepi2nya, cuci bersih. belah 2 dan hiris setebal 3-4cm
ubi keledek/keladi - cuci bersih dan potong (bergantung banyak mana kuih bakul)
2 cawan tepung gandum*
1 biji telur*
air + sedikit garam*
minyak untuk menggoreng


Cara
  1. satukan bahan bertanda * macam nak buat tepung goreng pisang. pastikan bancuhan pekat sedikit supaya senang nak salut..
  2. ambil sekeping kuih bakul dan sekeping ubi kedelek/keladi dan celupkan ke dalam bancuhan tepung.
  3. goreng hingga kekuningan@ hingga ubi masak..




p/s: kuih bakul ni bila dah digoreng dia akan cair macam chewing gum (betul ke idak saya eja nih)..liat2 gitu.. jadi kena pastikan salutan tepung tu cantik supaya  kuih bakul tadi tak meleleh keluar..sayangnya.. saya terlupa nak ambil gambar kuih yang dah siap digoreng.. ):

4 comments:

raimy chai said...

hehe.. ruginya xde pic lps goreng.. esk sy 1st time nk try goreng .. kecik2 dlu pnh la makan sedap.. :)

raimy chai said...

hehe.. ruginya xde pic lps goreng.. esk sy 1st time nk try goreng .. kecik2 dlu pnh la makan sedap.. :)

kyo said...

aah..sedap kan? saya pun suka.. kadang2 mentua saya goeng dengan telur.. celup dalam telur dan goreng..tapi yang ni saya tak berapa gemar sangat..

Amy Rose said...

Nasib baik ada cara memasak kuih bakul nie

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...