May 1, 2012

masalah sembelit

kongsi pengalaman lagi.. rasanya ramai di kalangan ibu-ibu mengalami masalah sembelit ketika berpantang kan? ke saya je yang kena?? tak kisahlah.. saya nak share ngan korang salah satu cara saya atasi masalah ni selepas bersalin.. apa yang saya amalkan, tiap-tiap hari (dalam pantang) saya ambil phytonatal keluaran nony roguy.. pil ni memang  untuk atasi sembelit di kalangan ibu-ibu yang baru lepas bersalin. kalau ikut aturan dia..makan 2 biji.. tapi saya makan sebijik pun dah cukup.. bila nak buang air besar tu takdelah seksaa... alhamdulillah.. pil ni serasi dengan saya..

kalau beli set bersalin tropical herbs.. dia sertakan kapsul.. ada 2 botol.. saya makan ni pun mujarab jugak.. saya ambil ni masa berpantang kali kedua hari tu

kekdah lain.. boleh cuba minum pati prun.. ni pun boleh membantu melawaskan sesi pembuangan..

lagi.. boleh cuba minum pysilium husk (sejenis fiber) tapi jangan ambil banyak2.. cukup sekadar satu-dua sudu teh sehari.. dan jangan lupa minum air secukupnya.. hat ni lepas pantang pun boleh makan sebab benda ni serat je. saya masih amalkan pengambilan fiber ni.... yang penting minum air banyak2.. selalu saya minum pysilium husk ngan milo.. rasa macam minum milo plus nestum ja..  sedap jugak...

ok...tu saje..nanti cerita lagi...






2 comments:

LydSunshine said...

Nama pysilium husk tu macam incredible hulk je. Heheh.

kyo said...

.. a'ah kan.. sepupu sepapat kot..hahaha

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...