Mar 25, 2013

Brother GS2700

ok..kali ni nak kongsi hobi terbaru saya. hobi ni bermula bila terfikir mahalnya nak hantar upah buat baju kurung..

upah sepasang baju kurung  biasanya antara rm50-60 sepasang..belum masuk modal beli kain lagi..oleh sebab saya agak berkira sikit .. jadi dok terfikir..kenapalah tak belajar buat baju kurung sendiri ? 

apa yang saya perlukan hanya keluarkan modal untuk beli mesin jahit. kat rumah mentua memang ada satu mesin jahit butterfly .. mak mentua saya tak kisah pun kalau saya nak guna mesin jahit dia.. cuma saya akan rasa sangat-sangat bersalah kalau mesin jahit yang dia jaga selama 30 tahun tu rosak kerana saya memang tak tahu langsung pasal jahit menjahit nih.. masa sekolah dulu tak ambil kelas jahitan.. dok belajar potong2 kayu..tanam2 pokok je.. 

jadi langkah keselamatan.. saya buat keputusan nak beli satu mesin jahit.. dan makanya.. terbelilah mesin jahit Brother GS2700 ini..

dekat seremban susah nak cari kedai yang jual mesin jahit brand Brother. jadi saya buat keputusan beli dengan LSN.. senang.. kebetulan waktu tu LSN ada buat promosi.. kos keseluruhan untuk pakej yang saya ambil ni jadi RM1299.00.. memandangkan saya mintak tolong suami pegi ambil mesin kat kedai.. jadi tiada kos penghantaran.. jimat sikit.. lepas ambil mesin.. ajak suami merayap..hehe

dapat mesin sebijik dan 32 aksesori termasuklah tapak mesin, bobbin atau orang kita panggil sekuci :p dan jugak 100 biji benang bermacam kaler.. happy sekejap...


antara tapak mesin yang ada

zipper foot
gathering foot
roller foot
binding foot

ada lagi tapi saya tak ingat apa nama dia..hahaha


setakat ke hari ni saya dah berjaya menjahit sarung tilam iman.. blanket.. baju kurung yang tak berapa nak jadi (susah rupanya nk buat baju kurung ni ye), sarung kusyen.. dan jugak bantal peluk..

walaupun hasilnya tak secantik mana tapi saya happy sangat.. kerja tangan sendirikan.. 

masa dapat  mesin jahit.. mak mentua saya kata.. "ana.. belajar jahit lurus dulu.. nanti dah pandai.. baru belajar buat baju" ..

dengan taatnya saya angguk.. terkial-kial nak menjahit.. suruh jahit lurus je pun.. tapi susahnya kemain..dan saat itu jugak baru saya tahu.. apasal upah baju skang mahal..hehe.. 

nak citer pasal mesin jahit tapi merapu panjanglah pulak...

ok... nanti saya cuba snap gambar experiment jahitan saya ye..saya ada kumpul maklumat pasal belajar jahit,, nanti ada waktu terluang ..akan saya kongsi kat sini...







13 comments:

Sweet And Simple said...

wah! dah berjaya buat sarung tilam, blanket dan baju kurung...oklah tu, tahniah sebab dah mencuba. mula2 memanglah kita rasa tak cantik tp dalam hati rasa puas dan happy juga kan. takpe, lama2 nanti mesti akan mahir dan dpt hasilkan jahitan yg sama cantik mcm baju2 kat butik tu.tahun ni boleh la jahit baju raya family awk kan..:)

kyo said...

hema: alhamdulillah.. boleh lah jahit sikit2.. masih kena tengok buku.. kadang2 tanya mak mentua.. bila dah berjaya siapkan baju tu memang happy sgt.. walaupun tak cantik mana..hehe.. terima kasih ye sudi singgah sini (:

bintang_zue said...

Wah. Tahniah sbb dpt jahit baju sendiri.. Saya pon baru belajar menjahiy, jadi amat memahami perasaan bangga bila dapat tengok bahan hasil tangan sendiri.. Happy sewing...

kyo said...

bintang_zue: terima kasih.. tu lah.. seronok bila apa yg dijahit tu menjadi walaupon x cantik mana kan..hihi.. terima kasih singgah..

QasehnyaRania said...

cayalah
saya juga tak berapa nak mahir lagi.huhu

*thanks tips pasai beras perang tu

LydSunshine said...

Dah lama aku tunggu dia share hasil jahitan dia. heheh.

kyo said...

Lyd: haha..kemalasan tahap dewa daa.... dok sibuk tgk hasil jahitan orang je..ekeke

.::: Princess MOMOY :::. said...

bestnya ada mesin jahit kat rumah sebijik
momoy pun tak pandai nak jahit nih
tapi kagum dengan semangat sis
nnt jangan lupa amik gambar hasil tangan sis tau
btw, salam ramadhan sis =)
jemput singgah blog

Anonymous said...

mana kata nak tunjuk gambar hasil jahitan dah bulan 9 ni... mesin rosak ke? heheeheh

kyo said...

adeh...kemalasan tahap apa dah nih.. ntah bila nk update blog....huuhu

Amni Faizal said...

Spjg pkai mesin jhit tu ok x.. ada msalah berat x?

Amni Faizal said...

Spjg pkai mesin jhit tu ok x.. ada msalah berat x?

kyo said...

alhamdulillah.. setakat ni mesin masih elok.. xde lah berat sgt...(maaf lmbt belas)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...